Translate

marți, 11 aprilie 2017

ARTĂ ȘI SPIRITUALITATE, OFERITE TINERILOR VRÂNCENI PARTICIPANȚI LA CONCURSUL JUDEȚEAN „ICOANA ÎN VIAȚA CREȘTINULUI ORTODOX”


În contextul declarării de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a anului 2017 ca Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor şi al pictorilor bisericeşti, urmare hotărârii Permanenței Consiliului Eparhial din data de 16.02.2017, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul a organizat premierea tinerilor vrânceni participanți la Concursul județean Icoana în viaţa creştinului ortodox, în cadrul Programului eparhial Vade mecum, juvenis!.
Astfel, în ziua de 7 aprilie 2017, 45 de elevi laureați ai competiției desfășurate în biserica Parohiei „Sfântul Nicolae-Nou” din Focşani, alături de profesorii lor coordonatori, de Dnele inspector Raluca Trocaru și Melania Emanuela Pătrășcanu și de subsemnatul, au participat la o vizită culturală pe care am organizat-o la București, cu scopul de a face cunoscute elevilor obiectivele culturale de marcă și reperele de spiritualitate ale capitalei României.
Itinerariul a debutat cu vizitarea Muzeului Național de Artă al României, Secția Artă veche și modernă românească, unde elevii, împărțiți pe grupuri, au urmărit prezentări ale icoanelor și ale altor obiecte liturgice, precum și ale tablourilor marilor clasici români, făcute de profesorii de educație plastică ce au făcut parte din delegație.
Următorul popas a fost făcut pe Colina Bucuriei, unde tinerii vrânceni s-au închinat moaștelor Sfântului Cuvios Dimitrie Basarabov din Catedrala Patriarhală și au admirat noua înfățișare a Palatului Patriarhiei, clădire centenară cu un rol deosebit în viața religioasă și politică a României. Elevii au admirat arhitectura și noile mozaicuri, adresând întrebări despre activitatea cultural-misionară a Bisericii Ortodoxe Române.
Prânzul a fost din nou oferit la Seminarul Teologic Ortodox București, partenerul nostru în acest proiect, după care am invitat tinerii să meargă în biserica Mănăstirii Radu-Vodă, pentru a se reculege în ctitoria voievodului Alexandru al II-lea Mircea (1568-1577) şi a doamnei sale, Ecaterina, și pentru a cinsti, după cuviință și evlavie, pe Sfinții Nectarie de Eghina și pe Sfântul Efrem cel Nou, ale căror moaște sunt păstrate în naosul bisericii, lângă mormântul vrednicului de pomenire Patriarh Justinian, comemorat de asemenea, în acest an, de Patriarhia Română.
 Sfidând ploaia, pelerinii noștri s-au îndreptat apoi spre Mănăstirea Stavropoleos, „cunoscută în Bucureşti, în ţară şi în lume prin frumuseţea liniilor arhitecturale, un chivot superb, plăsmuit parcă de mâinile îngerilor, aşa încât totul pare desăvârşit; picturi, coloane, turlă, ferestre, ancadramente, care vorbesc de simetrie, de simţul măsurii, smerenie şi demnitate deopotrivă”, așa cum o descria odinioară Preasfințitul Părinte Episcop-Vicar Timotei Prahoveanul. Tinerii au pășit sfios în curtea plină de lespezi, cruci și flori, deopotrivă, încântați de mărturiile trecutului și de veșmântul înfloritor al oazei de liniște din inima capitalei, după care au petrecut câteva ore pe străduțele pietruite ale Centrului Vechi, privind timid dar și curioși, în același timp, casele vechiului București, terasele și buticurile ce colorează peisajul cosmopolit, asemănător unor burguri occidentale cu mai multă responsabilitate privind păstrarea și valorizarea patrimoniului.
Seara s-a încheiat apoteotic la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” din București unde, la Sala Atelier, Dna Amalia Ciolan, una dintre cele mai profunde actrițe ortodoxe ale teatrului românesc, a mărturisit, dureros de frumos, suferințele Aniței Nandriș-Cudla: 20 de ani în Siberia, o dramatizare după faimosul jurnal omonim la curajoasei bucovinence care a fost deportată „din greșeală”, împreună cu fiii ei, în gulagul sovietic de dincolo de cercul polar, supraviețuind numai datorită dragostei de Dumnezeu și pentru familia ei. 

Spectacolul regizat de clujeanul Sorin Misirianțu a adus în lumină o lume sumbră, dar neuitată, a celor care au suferit, în orice spațiu concentraționar, durerile lumii acesteia – despărțirea de cei dragi, foamea, frigul, boala, detenția – depășite însă de bucuria de a rămâne liberi, de a fi liberi, izvorâtă din credința, nădejdea și dragostea față de Dumnezeu Proniatorul. Ei și-au pierdut libertatea pașilor, din cauza greșelii sau negreșelilor altora, dar au rămas liberi în fața lui Hristos, pentru că nu au devenit robi ai păcatului, ai căderii, ai deznădejdii…
De aceea, lecția dată de această româncă autentică, Anița Nandriș-Cudla, întruchipată cum nu se putea mai bine de actrița Amalia Ciolan, a fost predată și învățată prin toate elementele designului clasic ale scenariului didactic: de la contextualizare, la recapitulare, prin povestire și flash-back-uri ale protagonistei, de la potențarea factorilor externi: lumină, sunet, decor, până la trezirea unor emoții copleșitoare ce ne-au transpus pe toți din zona empatiei în cea a comuniunii.
Rugăciunea „Tatăl nostru” s-a auzit cum nu se poate mai firesc pe scena Naționalului bucureștean, iar rostirea „Psalmului 50” a fost făcut cu cea mai frumoasă dar sfâșietoare intonație ce se cuvine acestui demers penitențial.
Generozitatea actriței a fost gustată pe deplin, la propriu și la figurat, la finalul spectacolului, când aceasta a venit în mijlocul tinerilor adunați în foaier, pentru a o îmbrățișa, cu lacrimi în ochi și noduri în gât și când, după câteva cuvinte pline de smerenie adresate tinerilor vrânceni, ne-a oferit gogoși, pregătite de dumneaei împreună cu mama sa, cu câteva ore înainte, aflând că vom veni la teatru, pentru a învăța din cei „20 de ani în Siberia”.

Cu aceleași lacrimi în ochi, ne-am despărțit, profesori și elevi, de Anița zilelor noastre, discuțiile și mărturisirile continuând și în autocar, în drumul întunecat spre casă.
Ne exprimăm speranța că astfel de călătorii vor contribui la dezvoltarea culturală și spirituală a tinerilor buzoieni și vrânceni și că din ce în ce mai mulți vor răspunde la invitația Bisericii locale din acest an și nu numai: Vade mecum, juvenis!


Pr. prof. Cristian Marius Dima

Consilier eparhial

Mărturii ale elevilor:

Această excursie a fost foarte frumoasă şi bine venită pentru un elev de a XII-a care este stresat în mare parte de examenul de bacalaureat. Muzeul Național de Artă ne-a încântat privirea cu picturile ce au fost expuse, fiecare având ceva aparte. Arta modernă m-a impresionat foarte mult datorită faptului că trebuie să îți pui imaginația să lucreze. Mânăstirea Radu Vodă dar şi Mânăstirea Bucur nu numai ca ne-au adus linişte sufletească dar frumusețea lor înmoaie pe oricine. Mânăstirea Stavropoles, aflată în centrul Bucureștiului a fost ultima mănăstire vizitată, şi la fel ca şi la celelalte, sufletul nostru este mai ușor. Piesa de teatru "20 de ani în Siberia" a fost punctul culminant al zilei. Lacrimile s-au strâns în ochii noştri datorita faptului ca actrița Amalia Ciolan ne-a transpus în pielea personajului care a trăit o drama, greu de suportat în zilele noastre. Așadar, excursia a fost minunată şi, dacă aş mai avea ocazia să se repete, aş merge fără să stau pe gânduri. Vă mulţumesc!
                                  
       Popescu Teodora-Bianca, Liceul Teoretic „Ioan Slavici” Panciu, clasa a XII-a

Mie chiar mi-a plăcut excursia, adică nu am avut când să ne plictisim, am vizitat locuri unde am avut ce să vedem, mi-a plăcut foarte mult Palatul Patriarhiei!  Am avut timpul ocupat, am văzut locuri și lucruri  care nici nu credeam că mai sunt sau ca există!  Piesa de teatru a fost activitatea preferată, cred că v-ați dat și dumneavoastră seama... excursia a fost un succes, ca să spun așa, și sper că mai sunt concursuri la care să participăm.
                                   
       Ciută Ana Maria - Colegiul Tehnic " Valeriu D. Cotea " Focşani

Această excursie mi-a întrecut toate aşteptările. A fost o experiență frumoasă în care am reuşit să mă cunosc mai bine prin intermediul artei şi să îmi solidific legăturile cu Dumnezeu.
Atât Bucureştiul în sine, care m-a facut să mă simt ca acasă, deconectându-mă de toate grijile şi  călăuzindu-mă într-o aventură frumoasă cu locuri extraordinare şi cu oameni calzi, dar şi Muzeul Naţional de Artă, bisericile (Radu Vodă, Bucur) si Teatrul Naţional pe care le-am vizitat au reuşit să creeze în mine o armonie cu lumea înconjurătoare şi m-au făcut să realizez că sunt atâtea lucruri minuntate în lume de care eu nici nu aveam habar.
Acest lucru m-a determinat să fiu mai curioasă şi să am curajul să explorez această lume minunat, pe care ne-a lăsat-o Dumnezeu şi pentru care trebuie să fim recunoscători.
Nici măcar vremea uşor mohorâtă nu ne-a împiedicat să ne bucurăm de această excursie, care s-a dovedit a fi un real success!
                                             
         Alexandra Chipăilă, Colegiul Naţional “Unirea” Focşani

Excursia la București a fost una dintre cele mai frumoase experiențe de până acum. Am cunoscut persoane minunate,mi-am făcut prieteni noi, dar, cel mai important, am vizitat biserici atât de frumoase, cum nu credeam că există la noi în țară. Nu în ultimul rând, pot spune că acum în preajma sărbătorilor de Paște, m-am încărcat cu o energie pozitivă și m-a cuprins o liniște sufletească atât de mare și atât de trebuincioasă pentru mine, cum de mult aveam nevoie. De asemenea, mi-a fost dat să văd o reprezentație, ,, 20 de ani în Siberia”, cum rar am văzut, a unei actrițe cu un talent deosebit, doamna Amalia Ciolan. Pot susține cu tărie că a fost o zi minunată cu toate că vremea nu ne-a favorizat prea mult și că aștept o altă asemenea zi. Mulțumesc din suflet tuturor domnilor profesori care au contribuit la această idee; cred că a fost cel mai bun premiu cu putință și un cadou minunat.
                       
     Camelia Bizna Bucur Elisabeta- Liceul  Economic “M. Kogîlniceanu”, Focşani

Mi-a placut foarte mult excursia si ceea ce am vizitat. A fost o experienta frumoasa care mi-ar placea sa se repete. Au fost locuri pe care le-am vazut pentru prima data in viata si mi-a facut placere ca le-am vizitat in acest context. Am trecut prin multe stari frumoase,emotii. Am avut ocazia sa ajung la Sf. Nectarie pentru a ma ruga si nu numai.Tin sa le multumesc organizatorilor si sa le dea Dumnezeu sanatate si tot ce iti doresc pentru a mai putea organiza,dar si celor de la seminar pentru gazduire.
                  
        Decu Alexandra -  Liceul Teoretic "Duiliu Zamfirescu" Odobesti

Bucureştiul...un oraş atât de frumos şi plin de cultură pe care noi, elevii participanţi la consursul "Icoana în viaţa creştinului ortodox" ,am avut onoarea să-l descoperim la adevărata sa valoare.      Bineînţeles, acest fapt nefiind realizabil fără binecuvântarea Arhiepiscopiei Buzăului şi Vrancei care ne-a sprijinit din toate punctele de vedere. A fost o zi cu o vreme oscilantă, dar care ne-a făcut să ne bucurăm de fiecare moment al vieţii indiferent de vremea de afară.
 Încă de la primele ore ale dimineţii, ştiind obiectivele pe care urma să le vizităm, ne arătam între noi nerăbdarea şi entuziasmul. Muzeul Naţional de Arta a constituit primul pas în aventura noastră de o zi, în urma căreia am contemplat tablouri ale marilor pictori şi sculpturi ale celor mai renumiţi artişti ce au rămas în istoria omenirii. Pictura pentru mine înseamnă o artă nemărginită, căci ceea ce cuvântul trasmite prin auzite, aceasta comunică în tăcere prin imagine. Galeria de artă pe care am vizitat-o întărindu-mi admiraţia pentru tot ceea ce înseamnă frumos.
 Totodată, Palatul Patriarhal constituie o adevărată comoară a ţării, datorită arhitecturii sale cât şi a energiei pozitive cu care te încarcă o dată cu păşirea în acest loc. Ghidul ce ne-a întâmpinat în palat a avut grijă să ne prezinte fiecare încăpere în care se țin diferite conferinţe, noi elevii, privind cu mare interes şi admiraţie.
Mănăstirile pe care le-am vizitat, Radu Vodă,  Stavropoleos şi Bucur, îmi vor rămâne mereu în suflet, căci fiecare mi-a transmis o emoție dată de Dumnezeu. Fiecare bisericuţă, cu a sa arhitectură m-a fermecat, făcându-mă să-I mulţumesc Lui pentru acest dar divin. Cinstirea sfintelor icoane, prin sărutare şi închinăciune, a fost un prilej de a mulţumi divinităţii pentru prezenţa în aceste locuri.
În continuarea programului nostru am avut ocazia să gustăm din bucatele alese ale cantinei Seminarului Teologic Ortodox, ce ne-a oferit o primire caldă pe care o vom purta mult timp de acum înainte, în sufletele noastre.

Ultimul obiectiv, dar nu cel din urmă, şi anume Teatrul Naţional, acolo unde am avut ocazia să privesc şi să trăiesc prin intermediul unei minunate actriţe, Amalia Ciolan, fiecare moment al piesei de teatru care m-a fascinat şi a trezit în mine emoţii puternice şi răvăşitoare. "Douăzeci de ani în Siberia "...o piesă de teatru la  care mi-au dat lacrimile şi în urma căreia am învăţat cât de importantă este libertatea, acea libertate pe care noi, cei ce trăim în aceste vremuri, o avem. Din greşelile celor din istoria noastră avem de învăţat, căci doar conştientizându-le vom putea deveni un popor unit!
          
             Andreea Sima cls. a Xa, Colegiul Național „Al. I. Cuza”, Focșani

Ziua de ieri a fost una deosebita, am petrecut-o in locuri frumoase cu oameni frumoși.A fost o experiență, o cunoaștere,o plimbare plăcută. Obiectivele vizitate m-au impresionat plăcut, bisericile m-au liniștit iar piesa de teatru m-a schimbat. O zi mica cu lucruri mari de învățat. Mulțumesc!
                                                                                                                                                                                 Steri  Ionuţa- Colegiul Național „Al.I.Cuza”, Focşani

Excursia organizată de Arhiepiscopie a fost, din punctul meu de vedere, o escapadă culturală reusită. Atmosfera relaxantă şi linistit, compania  unor copii cu preocupări similare şi obiectivele culturale au fost mai mult decât plăcute şi au facut ca aceasta experienţă să fie una pe care mi-ar plăcea să o repet.
Locurile vizitate au fost diverse, consider ca a  fost acoperită o gama largă de interese, în consecinţă cred că toţi am fost multumiţi şi plăcut impresionaţi. Am putut admira  arta veche  românească, cât şi  pe cea modernă la Muzeul Naţional de Artă și am rămas fără cuvinte în faţa  lucrărilor din expozitiem dar şi în fata arhitecturii  impozante a clădirii in sine. Au urmat apoi Palatul Episcopal, Mănăstirea Radu-Voda, Biserica Bucur Ciobanul şi prânzul în Seminarul Teologic din Bucuresti urmate de câteva ore în atmosfera ploioasă, insă caldă şi plină de viaţă din Centrul vechi al capitalei.
La final, piesa de teatru „20 de ani in Siberia” ne-a emoţionat până la lacrimi pe toţi şi cred că am plecat acasă tubluraţi şi fericiţi în acelaşi timp, cu o temă de gândire pentru drum.
                                                          
       Gabriela Cristiean-Colegiul Național „Unirea” Focşani

Ziua de ieri a fost plină de har. Părerea mea este că, deşi nu ne cunoşteam de la bun inceput ,am început să ne înţelegem pe parcursul zilei, iar cand aceasta a fost pe sfârşite, pot spune că m-am simţit ca într-o familie. Am cântat, mi-am facut prieteni noi, A fost o zi de vis. De aceea aş vrea să mulţumesc organizatorilor concursului şi să le spun că aştept cu mare nerăbdare concursurile viitoare.
      
      Bogdan Marian Barbu- Liceul de Artă „Gheorghe Tattarăscu” Focşani

 Excursia de ieri mi-a placut foarte mult.  A fost ceva nou  pentru mine si in acelas timp deosebit. Vă mulțumesc!
     
       Banu Cristina - Colegiul Tehnic "Valeriu D. Cotea" Focșani

Excursia gratuită la București oferită ca premiu pentru toți participanții la o activitate a fost o experiență foarte plăcută pentru mine. Am vizitat obiective importante din București, am fost la Muzeul Național de Artă, unde am văzut opere excepționale de artă, iar profesorii coordonatori ne-au împărtășit informații legate de acestea, am avut parte de un tur minunat la Patriarhie, am vizitat diferite mănăstiri și biserici cu o arhitectură minunată și foarte speciale din punct de vedere religios. Am rămas plăcut surprinsă să văd mulți tineri care vin și se roagă într-un oraș așa mare ca Bucureștiul. Am avut parte  și de un program de voie de 2-3 ore, în care ne-am petrecut fiecare elev timpul cu profesorii de la liceele noastre, plimbându-ne prin centrul vechi al Bucureștiului și vizitând ceea ce ne doream. După acest  program am avut parte  de un moment care ne-a transmis o emoție dusă la superlativ, am vizionat minunata piesă „20 de ani în Siberia’’ interpretată cu mult profesionalism de  către excepționala artistă Amalia Ciolan. Cu toții am  fost extrem emoționați încât ne-au dat lacrimile. În urma piesei am învățat că trebuie să apreciem faptul că suntem liberi. Noi, tinerii din ziua de astăzi, ne-am  născut într-o țară  liberă în care drepturile ne sunt respectate, nu am trait  ce au trăit bunicii  și străbunicii noștri, care au trecut prin război, care  au avut de trecut prin  chinuri și au fost nedreptățiți din cauza unei greșeli omenești, totuși  prin  câte au trecut, ei nu și-au pierdut credința în  Dumnezeu, iar cu ajutorul lui Dumnezeu totul s-a îndreptat, iar noi trăim într-o țară liberă.
La finalul  reprezentării am stat de vorbă cu artista în foișor, acolo ne-am împărtășit unii altora emoțiile, am plâns, ne-am îmbrățișat și i-am mulțumit din suflet pentru  emoțiile provocate. Drumul a fost plăcut, pe timpul traseului profesorii coordonatori ne-au informat în legătură cu ce urmează  să facem și despre ceea  ce urmează să vizităm, iar elevii talentați ne-au  bucurat cu cântări din dragul nostru folclor românesc și nu numai . Excursia s-a desfășurat într-o armonie totală, a fost o experiență minunată alături de oameni frumoși la suflet și minunați. Vă mulţumesc!
                                           
     Bucur Elisabeta-  Liceul  Economic “M. Kogîlniceanu”, Focşani

Una dintre excursiile care mi-a schimbat perspectivele a fost cea din data de 7 aprilie 2017, excursie oferită de către Arhiepiscopia Buzăului şi a Vrancei către  „Bucureştiul cultura” , unul dintre cele mai importante simboluri ale României.
Aceasta a fost primită cu mare bucurie şi adâncă recunoştință de elevii a douăsprezece licee vrâncene, ce au participat la concursul " Icoana în viața creştinului ortodox", dar şi de cadrele didactice coordonatoare.
Obiectivele turistice pe care am avut ocazia să le vizităm au fost selectate cu multă grijă, ocupând fiecare un loc semnificativ. Prima atracție turistică a fost Muzeul Național de Artă, instituție ce ne-a dovedit că arta are un loc foarte important în viața noastră.
Călătoria prin capitala țării a continuat cu vizitarea celor mai importante lăcaşuri sfinte, precum Mănăstirea Radu Vodă, Mănăstirea Bucur, Mănăstirea Stavropoleos, iar Palatul Patriarhiei s-a remarcat prin minunata sa arhitectură.
Tot la nivel arhitectural se remarcă Teatrul Național care se remarcă prin somptuozitate, dar şi modernism, unde s-a jucat piesa de teatru " 20 de ani de Siberia", un monolog interpretat de către actrița Amalia Ciolan, care a transmis mai mult decât emoție, intrând în sufletele noastre şi oferindu-ne cea mai cuprinzătoare definiție a libertății.
Pot spune că am avut parte de o atmosferă plăcută, ca într-o familie mai mare, primind zâmbete de la toți elevii şi profesorii participanți, contribuind cu mic cu mare la formarea unei amintiri.
Mulţumesc pentru tot!
     Mustață Teodora-Liceul Teoretic „Ioan Slavici”, Panciu,clasa a XI

Impresii ale profesorilor:

Consider ca niciun sistem de educatie nu poate da roade desavarsite decat cu binecuvantare de sus, de la Dumnezeul Luminilor, rodind nu numai pentru viata aceasta, ci pentru vesnicie. Nicio zestre pe care o putem oferi copilului pentru viata nu poate fi mai importanta decat cunoasterea jertfei lui Hristos si a sensului ei mantuitor. Credinta sadita in copilarie orienteaza copilul dupa modelul hristic, tinzand spre cresterea duhovniceasca.
Ca parinte, am vazut cat de minunat poate creste un copil cand ceri ajutorul Domnului pentru a-l educa in mijlocul unei lumi care devine  de multe ori agresiva, ostila, fara repere sanatoase de moralitate. Ca profesor insa, sunt deseori ingrijorata de faptul ca o parte a societatii (nici nu imi dau seama cat e de semnificativa aceasta parte, in orice caz pare a fi bine reprezentata in mass-media), face lobby  impotriva educatiei crestine in scoli. Acesti oameni nu vad ca scoala s-a nascut  din inima bisericii si ca educatia crestina autentica croieste copilul pentru raportarea la Adevar, care este unic, nu se schimba dupa epoca, mode, partide, bunul plac al unuia sau al altuia...Educatia crestina ridica omul la o statura demna. Poate ca asta nu place unora...
Nu sunt profesor de religie, sunt profesor de desen, dar incerc, prin mijloacele la indemana mie, cat pot si cat imi este dat, sa le arat copiilor ca exista o cale stramta, dar luminoasa, cu capatul in vesnicie, pe care poti pasi fara teama, pentru ca esti ocrotit, calauzit de Mangaietorul...
Ma bucur de faptul ca elevi ai mei au avut ocazia sa participe la acest concurs de icoana, si mai ales m-a incantat faptul ca, indiferent de rezultatele concursului, toti copiii au fost recompensati. Aceasta a fost prima lectie pe care au inteles-o copiii mei, ca stradania  si buna intentie sunt bine primite in biserica, chiar daca uneori neputintele si limitarile noastre nu ne permit sa atingem performante maxime.
Au descoperit in aceasta excursie un Bucuresti al reperelor fundamentale, al artelor ca expresie a istoriei nationale (am facut un prim popas la Galeria de arta romaneasca veche si  la Galeria de arta romaneasca moderna de la Muzeul National de Arta al Romaniei), dar mai ales al bisericii. Mica bijuterie in stil brancovenesc, biserica manastirii Stavropoleos, innobileaza cu trasaturile ei zona, chiar daca, aparent, contextul urbanistic nu ii este favorabil. E ca un sipet al tainelor pretuite in inima unui targ care i-a asezat in coasta cladiri mari, pe masura vanitatilor unui oras in expansiune...
Palatul Patiarhal, Manastirea Radu Voda, Biserica Bucur au fost jaloanele unui traseu minunat, nu numai pentru frumusetile sale cat, mai ales, pentru ca ne-au facut constienti de apartenenta la o umanitate perena, care vine din vechime si se continua prin noi. Lumea crestina isi are istoria scrisa  si intre zidurile acestor edificii...
Seara a fost una tulburatoare. Am avut ocazia sa vedem, impreuna cu copiii, o piesa de teatru care  aproape ca ne-a taiat respiratia: “Douazeci de ani in Siberia”, in interpretarea distinsei actrite Amalia Ciolan. Povestea de viata a Anitei Nandris, deportata impreuna cu cei trei copii ai sai in Siberia, a fost marturia unei vieti care se salveaza prin credinta. Copiii erau transfigurati. Au plans. Chiar si baietii. Cred ca au invatat sa pretuiasca ceea ce Prea-Bunul le-a daruit, lucruri atat de simple, dar de mare pret...Libertatea…
Si-a fost suficient pentru o zi… Sa lasam timpul sa aseze gandurile si sa decanteze inimile...
Intotdeauna sa se spulbere zgura si sa se ridice la suprafata apele limpezite in lumina Harului…
                     
    Roliana Giuclea, profesor de Arte Plastice, Colegiul National “Unirea” Focşani


Pentru mine personal pelerinajul  a fost un mod de alegere a carierei. În clasa a VIII-a, în urma unui pelerinaj la mănăstirile din Maramureş în sufletul meu s-a nascut o dorinţa de a lumina pe cei din jurul meu prin  vorbe şi fapte. 
Excursia ,,Bucureştiul cultural,, mi-a trezit amintiri plăcute, mi-a reamintit de ce am ales aceasta cale şi mi-a confirmat că rugăciunea noastră poate îmbrăca diferite forme.
Mi-am amintit de adolescenţă (călătorind împreună cu elevii şi interacţionând), de studenţie (de locurile pe care le-am vizitat), de părinţi, de familie (piesa de teatru a fost răvăşitoare,  am râs, m-am întristat, m-au năpădit lacrimile).
Un loc vizitat rămâne în amintire pentru totdeauna. Un om luminat rămâne strălucitor pentru toată viaţa. Sper ca in inima elevilor mei s-a deschis o nouă filă, una care le va pecetlui pe veci alegerile în viaţa aceasta plină de încercări.
O excursie reusita felicitari organizatorilor, toti care au trudit si au contribuit material sau spriritual. 
       
      Prof. Hărăbor Maria, professor de religie Liceul Tehn. “V. Cotea”, Focşani


Mulţumirile sunt de necuprins în cuvinte pentru multele bucurii pricinuite. Ne bucurăm că acest proiect  educaţional a însufleţit tinerii şi i-a motivat să cerceteze şi să promoveze valorile religioase, istorice locale.
Starea de fericire a dominat sufletele participanţilor la aflarea recompensei, a premiului cel mare: excursia-pelerinaj. Acesta nu a fost decât o continuare a proiectului în sensul că prin vizitarea Muzeului de Artă  şi a locaşurilor de cult s-au putut completa informaţiile despre iconografie şi artă bisericească; s-a înţeles un alt capitol de istorie şi a sensului daniilor ctitoriceşti şi nu numai.
Mulţumirile sunt pentru “ora de laborator” oferită. Lecţia Cinstirea sfintelor moaşte a fost predată şi/sau evaluată prin închinarea la sfintele moaşte, bucurându-ne de binecuvântările sfinţilor jertfitori şi iubitori de Dumnezeu.
Lecţia de istorie, de istorie a religiei ortodoxe învăţată prin piesa de teatru, este un alt motiv de a aduce mulţumire. Fiecare s-a întors la ai Săi  mai îmbogăţit şi înţelegând: de ce să luăm seama la mai marii noştri;  de ce să-i pomenim pe cei căzuţi pentru libertatea şi integritatea ţării; de ce libertatea este darul primordial şi de preţ.
Mulţumirea este că ziua de 07 aprilie 2017, cu fiecare activitate şi obiectiv,  este o altă confirmare, adeverire a cuvintelor Mântuitorului: “În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea.” (Ioan 16,33)
                                 
   Prof. Pîrlog Daniela, Colegiul Economic “M. Kogălniceanu” Focşani



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu