PREDAREA
DISCIPLINEI RELIGIE – CULTUL ORTODOX
ÎN
ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
Art.
1
– Avizul scris (binecuvântarea) al chiriarhului se acordă pentru încadrarea personalului
didactic pe catedre de religie – cultul ortodox în unități de învățământ
preuniversitar (conform art. 18, alin. 3 din Legea nr. 1/2011 a Educației
Naționale și art. 4, alin. 1 din Protocolul cu privire la predarea
disciplinei religie – cultul ortodox în învățământul preuniversitar și
la organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar și universitar).
Art. 2 – Solicitanții
vor depune la Centrul eparhial un dosar conținând următoarele documente:
a. cerere tip, în
care candidatul precizează că va respecta prevederile statutare, canoanele și
regulamentele bisericești, precum și hotărârile autorităților bisericești,
normative
pentru
desfășurarea activităților didactice;
b. copie după certificatul de Botez/actul
de înfiere duhovnicească, eliberat de Centrul
eparhial (pentru
a dovedi calitatea de fiu/fiică al/a Arhiepiscopiei);
c. copie după certificatul de naștere;
d. copie după actul de identitate;
e. copie după certificatul de căsătorie
(dacă e cazul);
f. copie după diploma de licență în
Teologie Ortodoxă și după foaia matricolă;
g. adeverință din partea unității de
învățământ în care solicitantul predă în anul școlar
curent,
cuprinzând calificativul didactic de minimum Bine și avizul de continuitate în
suplinire (dacă
a mai predat disciplina religie);
h. memoriu de activitate pentru anul
școlar curent, vizat de directorul școlii și de
inspectorul de
religie (dacă a mai predat disciplina religie);
i. recomandarea preotului duhovnic (în
urma cunoașterii temeinice a fiului
duhovnicesc/fiicei
duhovnicești);
j. recomandarea parohului sau a
conducătorului unității administrative bisericești la a
cărei viață
liturgică, cultural-misionară și social-filantropică participă solicitantul (ca
regulă, a
parohului bisericii de pe raza căreia se află școala);
k. CV – format Europass.
Art.3 – Solicitanții
vor participa la un interviu în fața unei comisii alcătuite din:
chiriarh/delegatul acestuia, consilierul/inspectorul eparhial pentru învățământ
religios și teologic, un profesor de religie cu gradul didactic minimum II.
Art.4 – Eliberarea
avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului se face în 5 zile de la susținerea
interviului de către solicitant.
Art. 5 – Refuzul
acordării avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului se comunică în scris
solicitantului în 5 zile de la susținerea interviului și trebuie să fie motivat
temeinic (conform art. 4, alin. 2 din Protocolul cu privire la predarea
disciplinei religie – cultul ortodox în învățământul preuniversitar și la
organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar și universitar).
Art. 6 – Persoana
căreia i s-a refuzat acordarea binecuvântării poate depune contestație la
Centrul eparhial în prima zi lucrătoare ulterioară comunicării. Analizarea
contestației și, după caz, reintervievarea se va face în prezența
chiriarhului/episcopului vicar delegat.
Art. 7 – Pentru a
urmări materializarea cooperării Biserică-Școală-Familie, din 3 în 3 ani, profesorii
de religie vor prezenta Centrului eparhial un dosar care va conține activitatea
semnificativă și modalitățile concrete de cultivare a cooperării
Biserică-Școală-Familie.
NOTĂ:
Preoții care solicită ocuparea unei catedre de Religie, prin suplinire,
vor prezenta și o recomandare din partea Protopopiatului de care
aparțin.
ÎNVĂȚĂMÂNTUL TEOLOGIC ORTODOX PREUNIVERSITAR
A. ELEVI
Art. 8 – Înscrierea la
examenul de admitere la seminariile teologice se face cu avizul scris
(binecuvântarea) al chiriarhului.
Art.9 – Solicitanții
vor depune la Centrul eparhial un dosar conținând următoarele documente:
a. cerere tip;
b. copie după
certificatul de naștere;
c. copie după
certificatul de Botez/actul de înfiere duhovnicească, eliberat de Centrul
eparhial (pentru
a dovedi calitatea de fiu/fiică al/a Arhiepiscopiei);
d. recomandarea
preotului duhovnic (în urma cunoașterii temeinice a fiului
duhovnicesc/fiicei
duhovnicești);
e. recomandarea
profesorului de religie;
Art. 10 – Refuzul acordării
avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului se comunică în scris
solicitantului maximum 3 zile de la depunerea dosarului și trebuie temeinic
motivat. Persoana căreia i s-a refuzat acordarea binecuvântării poate depune
contestație la Centrul eparhial în prima zi lucrătoare ulterioară comunicării.
Analizarea contestației se va face cu participarea chiriarhului.
B. CADRE
DIDACTICE
Art. 11 – Încadrarea
personalului didactic în unitățile de învățământ teologic ortodox
preuniversitar se realizează potrivit reglementarilor legale, cu avizul scris
(binecuvântarea) al chiriarhului (conform art. 10, alin. 1 din Protocolul cu
privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învăţământul
preuniversitar și la organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar
și universitar).
Art. 12 – Solicitanții
vor depune la Centrul eparhial un dosar conținând următoarele documente:
- cerere tip, în care candidatul precizează că va respecta prevederile statuare, canoanele și regulamentele bisericești, precum și hotărârile autorităților bisericești, normative pentru desfășurarea activităților didactice;
- copie după certificatul de Botez/actul de înfiere duhovnicească, eliberat de Centrul eparhial (pentru a dovedi calitatea de fiu/fiică al/a Arhiepiscopiei);
- copie după certificatul de naștere;
- copie după actul de identitate;
- copie după certificatul de căsătorie (dacă e cazul);
- adeverință din partea unității de învățământ în care solicitantul predă în anul școlar curent, cuprinzând calificativul didactic minimum Bine și avizul de continuitate în suplinire;
- memoriu de activitate pentru anul școlar curent, vizat de directorul școlii și de inspectorul de specialitate (dacă a mai predat);
- recomandarea preotului duhovnic (în urma cunoașterii temeinice a fiului duhovnicesc/fiicei duhovnicești);
- recomandarea parohului sau a conducătorului unității administrative bisericești la a cărei viață liturgică, cultural-misionară și social-filantropică participă solicitantul (poate fi a parohului bisericii de pe raza căreia se află școala);
- CV – format Europass.
Art. 13 - Ocuparea funcțiilor de conducere în
învățământul teologic ortodox preuniversitar (director/director adjunct) se
face în acord cu prevederile legale și cu avizul scris (binecuvântarea) al
chiriarhului ( conform art. 10, alin. 1 din Protocolul cu privire la
predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învăţământul preuniversitar și
la organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar și universitar).
Art. 14 - Pentru ocuparea funcțiilor de conducere în
învățământul teologic preuniversitar, solicitanții trebuie să fie clerici.
Art.15 - Solicitanții vor depune la Centrul eparhial
un memoriu însoțit de acte doveditoare, în care vor detalia următoarele
aspecte:
- rezultate deosebite obținute în plan profesional;
- activitatea de permanentă autoperfecționare științifică: articole, studii, cărți, manuale, programe, participări la congrese, conferințe, simpozioane, distincții și premii, activitatea în cadrul redacțiilor unor publicații teologice din țară și din străinătate, colaborarea cu mass-media bisericească etc.;
- activitatea care să evidențieze dimensiunea misionar-eclesială reflectată în viața Bisericii;
- propunerea unui plan managerial realist și coerent pentru dezvoltarea activității Seminarului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu