Translate

marți, 10 noiembrie 2015

Efectele educației sexuale și ale sexualizării copiilor

        În contextul dezbaterilor emergente privind introducerea obligatorie a educaţiei sexuale în învăţământul de stat românesc, vineri, 6 noiembrie 2015, în prezenţa Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop Ciprian, Sectorul Învăţământ şi Activităţi cu Tineretul a organizat, în colaborare cu A.P.O.R. Buzău, o conferinţă pe tema efectelor educaţiei sexuale şi a sexualizării copiilor, în Biblioteca Eparhială „Ghenadie Episcopul” din Buzău. Evenimentul a avut ca invitaţi speciali pePărintele Dragoş Bălinişteanu, referent în cadrul Departamentului Pro Vita al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, şi pe Doamna Antonia Tully, coordonatoarea programului În siguranţă la şcoală(„Safe at School”) al Societăţii pentru Protecţia Copiilor Nenăscuţi („Society for The Protection of Unborn Children”) din Marea Britanie. Acest program îşi propune să educe părinţii pentru a se implica mai mult în educaţia copiilor, pentru a preveni sexualizarea precoce a acestora în urma influenţelor nefaste ale orelor de educaţie sexuală explicită, începută la vârste prea mici, din şcolile publice ale Marii Britanii, dar şi să vegheze la respectarea de către stat a integrităţii psihice a elevilor, în urma procesării conţinuturilor predate în şcoală.
Părintele Bălinişteanu a prezentat „ţiganiada” problematicii educaţiei sexuale în România, de la pretenţiile calchierii unor forme germane fără fondromânesc, în 2012, până la transferarea acestei „urgenţe” pe agenda unor ONG-uri susţinătoare ale drepturilor minorităţilor sexuale şi pe cea a unor personaje controversate, agăţate de fotolii politice generos remunerate. Astfel, până la recentele „lovituri de teatru” de pe scena politică, aparenta dilemă educaţională a societăţii româneşti pendula între poziţia pro-causa a Ministerului Sănătăţii şi rezistenţa slăbită la această ofensivă a Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
La rândul său, Doamna Tully a susţinut o prelegere pe tema urmărilor introducerii educaţiei sexuale în Anglia şi Ţara Galilor, de câteva decenii, invitând cei 50 de membri ai auditoriului – profesori şi părinţi din judeţele Buzău şi Vrancea – la o călătorie înainte în timp, pentru a vedea ce se va întâmpla dacă vom accepta pasiv introducerea obligatorie a acestui tip de instrucţie în şcoală.
Domnia Sa a prezentat educaţia sexuală în şcolile britanice ca un factor traumatizant al copilăriei elevilor, exemplificând cu programul secular „Living and Growing”, adresat copiilor între 5 şi 11 ani din foarte multe şcoli primare. Acest pretins demers educaţional  îi forţează pe copii să exploreze organele genitale mature, explică noţiunea de act sexual în mod foarte direct şi normalizează sexul în conştiinţa copiilor, cu ajutorul unor desene animate şi a unei voci care induce ideea că activitatea sexuală este naturală şi te face fericit. Ori, comentează Domnia Sa, „sexul este o parte normală şi plăcută a vieţii omeneşti la adulţii căsătoriţi, nu la copii.”
Mai departe, Doamna Tully a atras atenţia asupra nocivităţii acestor informaţii asupra inocenţei copiilor, care nu-şi mai pot scoate din minte imaginile şi mesajele primite, dar şi asupra desconsiderării rolului părinţilor ca primi educatori ai copiilor, aceştia fiind târâţi în conflict cu şcoala, în cazul educării copilului acasă după un alt set de valori decât cel proliferat de „experţii certificaţi” în educaţie sexuală. Se neagă astfel capacitatea părinţilor responsabili de a cunoaşte particularităţile de vârstă şi ritmul de dezvoltare psiho-somatică a propriului copil, în favoarea unor şedinţe toxice de iniţiere sexuală colectivă.
Cât priveşte pretinsele motive ale introducerii obligatorii a educaţiei sexuale în şcolile publice – care sunt fi trâmbiţate şi în mass-media românească, expertul britanic a arătat că:
1. Nu există nicio dovadă concretă că educaţia sexuală reduce sarcinile la adolescente, acestea scăzând în Anglia, Ţara Galilor şi Scoţia, însă datorită atât implanturilor contraceptive cu efect pe termen lung, oferite fetelor pe scară largă, cât şi imigraţiei, prin sosirea unor grupuri etnice cu valori morale mai înalte decât cele ale societăţii britanice.
2. De asemenea, nu există nicio dovadă că acest tip de educaţie previne abuzarea sexuală a copiilor, un fenomen atât de îngrijorător în societăţile europene şi nu numai. Nici chiar cele două mari organizaţii britanice, care militează pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor, nu au putut oferi vreo dovadă că elevii care au primit educaţie sexuală în şcoală nu mai sunt vulnerabili la abuzuri.
3. Nici pretextul că educaţia sexuală previne intimidarea de tip homofob din şcoli şi din comunitate nu rezistă analizei expertului britanic, întrucât acesta este asociat cu legalizarea căsătoriei între persoane de acelaşi sex, din 2013, în Marea Britanie, şi respectiv cu promovarea homosexualităţii în şcoală, în numele „corectitudinii politice”. Mai mult, popularizarea unor cărţi de poveşti ilustrate pentru copii, care prezintă relaţii homosexuale, îi fac pe elevi să se îndoiască de propria identitate sexuală, sugerând că nu contează dacă se cred băieţi sau fetiţe.
Pentru cunoaşterea drepturilor părinţilor, Domnia Sa a reamintit auditoriului câteva protocoale internaţionale care vin în sprijinul apărării drepturilor de a-şi aduca copiii potrivit convingerilor şi valorilor proprii: Convenţia Europeană a Drepturilor Omului (Protocolul 1): Art. 2 – „Statul va respecta dreptul părinţilor de a le asigura copiilor lor o educaţie în conformitate cu propriile convingeri religioase şi filosofice.”; Convenţia ONU pentru Drepturile Copilului: „Părinţii sau tutorii au responsabilitatea primară cu privire la creşterea copiilor”, (deci nu statul!); Declaraţia Universală a Drepturilor Omului: „Părinţii şi tutorii au drept de preempţiune cu privire la tipul de educaţie pe care vor să-l ofere copiilor lor”.
Cu toate aceste, Doamna Tully a avertizat în final că, aşa cum politica internă şi legile britanice nu reflectă respectarea drepturilor părinţilor, în ciuda prevederilor internaţionale, la fel se va încerca să se procedeze şi în ţara noastră. Soluţia va fi conjugarea eforturilor societăţii civile pro-viaţă, în a influenţa voturile aleşilor cetăţenilor în Parlament, cu cele ale Bisericilor şi ale liderilor religioşi, în ghidarea morală şi educaţia credincioşilor.
La mai puţin de 48 de ore de la desfăşurarea acestui eveniment, o televiziune comercială a prezentat, sub pretextul dragostei de ţară (emisiunea avea titlul „România, te iubesc!”), „apocalipsul” sistemului de învăţământ românesc, din cauza lipsei de educaţie sexuală în şcolile publice, împănând bocetul jurnalistic cu cifre şi procente care ar arunca România în coada topului ţărilor civilizate din Europa.
Susţinând acerb peroraţiile asociaţiilor pro-educaţie sexuală (pro-choice) şi tratând cu condescendenţă reprezentanţii organizaţiilor pro-viaţă şi pro-familie (pro-vita), „specialiştii” de la TV au făcut lobby introducerii educaţei sexuale în şcoli, ca şi alte producţii media recente, manipulând telespectatorii prin:
1. Inducerea confuziei între fireasca educaţia pentru sănătate – care include şi distingerea sexuală – şi inocularea unor practici sexuale care să corespundă doar (auto)satisfacerii instinctelor, în conţinuturile care ar trebui predate copiilor; de altfel, preoţii intervievaţi – a căror opinie a fost prezentată trunchiat şi decontextualizat, cu comentarii ostile – au recunoscut necesitatea prezentării funcţionale a părţilor anatomice, amendând însă comportamentul deviant asociat cu succesul unei astfel de educaţii.
2. Proliferarea asocierii între emoţii şi urmarea naturală a instinctelor, care ar dezinhiba individul şi l-ar elibera de sentimentul ruşinii, impus de tarele societăţii tradiţionale „retrograde”. Acest mesaj toxic ar legitima însă orice comportament de tip canin în spaţiul public – când îi vine unui biped sa urineze lângă semafor, o poate face fără ruşine, asemenea patrupedului; orice mascul în călduri poate încerca să agreseze orice trecătoare de sex feminin, că deh, „emoţia” percepţiei unei ispite feminine îi cere să se satisfacă – „doar nu trebuie să-i fie ruşine!...” Cel puţin aşa desfiinţau ruşinea cei ce apărau psihicul neajutoraţilor elevi de tăvălugul ethosului românesc.
3. Dispreţuirea totală a rolul părintelui ca prim educator şi ca cetăţean cu drepturi garantate de protocoale internaţionale, în privinţa educaţiei şi valorilor pe care doreşte să i le insufle copiilor. Pentru elucidarea „nehotărâţilor”, se oferă exemple de bune practici în sexualizarea copiilor din atmosfera moral - academică a Călăraşiului, părerile unui deputat traseist, „ales” din Partidul Popular Dan Diaconescu şi apoftegmele unei psihoterapeute – cu intervenţii de demiurg – care cică „salvează copiii”, dând de pământ cu inteligenţa şi morala părinţilor. Reclama mincinoasă pro-choice se condimentează cu nişte declaraţii trunchiate ale unor voci care sesizează perversitatea demersului şi se trag concluzii pe fundal. Adică doar laxismul, confuzia şi televizorita vor naşte experţii care vor preveni avorturile şi abuzurile, auziţi! Iar „religioşii” – cum sunt delimitaţi oponenţii cauzei – rămân nişte desueţi, posibili părinţi ai victimelor cu minţi nesexualizate! Doamne, apără şi păzeşte!
Decepţionant este şi faptul că nu a fost consultat niciun specialist în pedagogie, care să fi fost lăsat, eventual, să şi vorbească, argumentându-şi coerent punctul de vedere!
Contrariat de această emisiune lipsită de obiectivitate în documentare, deontologie în redactare şi discernământ în proliferare, dar şi de alte asemenea producţii de presă, am sesizat încă odată sfidarea din partea celor care minează permanent sacralitatea fiinţei umane şi mi-am imaginat cum ar fi să mai consulte şi dascăli când transmit asemenea mesaje pentru zona educaţională:
Ce-ar fi:
1. Să facă iubitorii aceştia de România şi demersuri jurnalistice – cum le place să şi le intituleze – pentru educaţie parentală obligatorie? Doar părinţii sunt îndreptăţiţi, au datoria şi vor şti, prin educaţie, care este ritmul maturizării emoţionale şi somatice a fiilor lor;
2. Să se introducă în şcoli cursuri de gestiune casnică (home management) ? Astfel, elevii români se vor dezvolta personal raportaţi la viaţa cotidiană socio-economică reală, se vor autonomiza şi-şi vor evalua încă din şcoală competenţele esenţiale pentru păşirea în viaţă;
3. Să se introducă în şcoli cursuri de educaţie politică ? Numai aşa absolvenţii majori dezorientaţi nu vor mai vota influenţaţi de găleţi goale, mici la pungă, tricouri la kilogram ori peroraţii ale unui şef de partid vocal într-o garsonieră...
Dacă nu se va renunţa la ideea impunerii unor urgenţe ale unor grupuri de interese străine de perenitatea poporului român, pe post de priorităţieducaţionale, vom adopta şi promova un curriculum sociopat, ce va polariza atenţia pe educaţie pentru reproducere, educaţie pentru excreţie, educaţie pentru circulaţie etc, excitând, eliminând, avortând, numai educând nu !...
În loc de concluzie, vă mărturisesc faptul că citesc şi sunt agresat din ce în ce mai des de „ştiri” şi pledoarii pentru justificarea nevoii imperative de augmentare a educaţiei sexuale în învăţământul românesc. Ca profesor de liceu, de şcoală în general, cred cu tărie că descrierea imaginilor pornografice, incitarea la vagabondaj sexual şi distribuirea de materiale pro-perversiuni sexuale nu întrunesc condiţiile constituirii unei discipline şcolare, nici criteriile formative ale educaţiei. Păcat că unii domni şi doamne nu văd ruşinea demersului anti-pedagogic, din cauza lenjeriei militantismului aşa-zis umanist !


                                                                                            Pr. prof. Cristian Marius Dima

                                                                                                      Consilier Eparhial



joi, 15 octombrie 2015

Inscriere grade didactice (pentru profesorii de Religie si Discipline teologice)

Profesorii de Religie, care sunt titulari în învățământ, nu trebuie să depună vreun dosar pentru obținerea binecuvântării arhierești, în vederea înscrierii la gradele didactice, atât timp cât au avizul cultului ortodox (binecuvântarea Chiriarhului) valid, pentru predarea Religiei.

miercuri, 7 octombrie 2015

Comunicare inter- și intrainstituțională eficientă

         Stimați colegi, 

         Pentru eficientizarea procesului operațional administrativ și reprezentativitate responsabilă în protoieriile și parohiile din subordine, Sectorul Învățământ și Activități cu Tineretul vă propune următorul mod de informare și documentare:
     1. Preoții și personalul neclerical de la parohiile din subordine se vor adresa, mai întâi, pentru informații, cancelariei administrative a Protoieriei de care aparțin, unde li se vor prezenta conținuturile și prevederile procedurilor emise de Patriarhia Română ori de Centrul Eparhial; în cazuri particulare, Protopopul va solicita Consilierului eparhial informații nemenționate în documente;
     2. Toate dosarele și adresele preoților și parohiilor vor fi înaintate Sectorului nostru, prin Protoierii. Acestea înaintează, cu adresă, dosarele preoților/personalului neclerical, trimițându-le în timp util și vor conține recomandarea expresă a protopopului sau refuzul acordării acesteia, ca și concluzii ale analizei dosarului respectiv de către protopop; de asemenea, se va specifica dacă solicitantul este sau a fost supus vreunei sancțiuni administrative sau disciplinare, dacă dosarul este complet și dacă este eligibil;
     3. Toate memoriile de activitate ale preoților vor fi avizate de protopop, în baza analizei și verificării celor menționate; calificativul acordat, reieșit din evaluarea anterioară, va fi adeverit printr-un document distinct, care va cuprinde și vechimea în preoție/muncă, după caz, a solicitantului;
     4. În cadrul inspecțiilor, protopopii vor monitoriza sau verifica, programele, proiectele și activitățile catehetice din parohie, precum și parteneriatul Școală – Biserică și activitățile cu tineretul; acestea vor fi probate prin documente, afișe, fotografii, clipuri video, materiale de lucru, produse ale catehizaților/elevilor, contracte de sponsorizare, facturi, articole de diseminare în mass-media etc. În plus, vor verifica existența și gestionarea Fondului parohial pentru susținerea orei de Religie;
     5. Pentru dezvoltarea și sustenabilitatea învățământului teologic buzoian, protopopul va verifica modalitățile concrete prin care preotul a făcut cunoscută comunității – acolo unde este oportun – oferta educațională a Seminarului Teologic Ortodox din Buzău, pentru anul următor.
     Toate acestea vor fi cuprinse într-un portofoliu de activități catehetice, didactice și cu tineretul, ce va fi prezentat de către preot, în cadrul inspecțiilor;
     6. Protopopii vor întocmi, după caz, rapoarte descriptive sau paragrafe în cadrul proceselor verbale sau formularelor de inspecție, în care vor detalia activitatea catehetică și, dacă este cazul, didactică a preotului; pe lângă aceasta, vor consemna dacă există programe de consiliere duhovnicească, pe care preotul le derulează, cu vreo categorie de vârstă din credincioșii parohiei, așa cum se stipulează în documentele administrative ce se întocmesc în cadrul inspecției speciale pentru transfer, promovare sau obținerea gradului I;
     7. De asemenea, Cancelaria administrativă a protopopiatului se va îngriji ca:
                     a) Preoții care predau Religia să întocmească rapoarte din trei în trei ani, conform Procedurii de acordare și de retragere a avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului pentru desfășurarea de activități în învățământul religios și teologic, emisă de Patriarhia Română;
                 b) Preoții care se înscriu la grade didactice sau profesionale, și nu numai - întrucât, conform Canoanelor, preotul este învățător al credinței - să aibă activitate catehetică semnificativă, care să includă toate programele și proiectele Patriarhiei Române și cele ale Centrului Eparhial; de asemenea, până la înscriere, candidații vor face dovada organizării unei vizite arhierești în parohie, precum și a cel puțin două articole, cu conținut religios sau educațional, publicate, în ultimii cinci ani, în una din publicațiile: Glasul adevărului, Lumina, Lumina educației, Chemarea credinței, sau în presa locală; aparițiile TV vor constitui un avantaj, în măsura în care ele reflectă slujirea acestuia ca exemplu de bună-practică.
               Toate aceste documente vor fi păstrate și în dosarul profesional al preoților, la protoierie.
           c) Preoții care recomandă tineri pentru învățământul teologic preuniversitar și universitar, precum și pentru ocuparea unei catedre de Religie, să cunoască toate condițiile solicitate de prevederile Procedurii, eliberând astfel de documente cu responsabilitate.
                 d) Toate noutățile de pe website-ul Arhiepiscopiei Buzăului și Vrancei: știri, proiecte catehetice și documente utile, precum și de pe blogul http://siatarhbzvn.blogspot.ro să fie difuzate unităților administrative din teritoriu în timp util, ca și cele transmise prin poșta electronică, la care se va confirma / răspunde în termenele prevăzute.

joi, 12 martie 2015

ACORDAREA AVIZULUI SCRIS (BINECUVÂNTĂRII) AL CHIRIARHULUI PENTRU DESFĂȘURAREA DE ACTIVITĂȚI ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL RELIGIOS ȘI TEOLOGIC



PREDAREA DISCIPLINEI RELIGIE – CULTUL ORTODOX
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
Art. 1 – Avizul scris (binecuvântarea) al chiriarhului se acordă pentru încadrarea personalului didactic pe catedre de religie – cultul ortodox în unități de învățământ preuniversitar (conform art. 18, alin. 3 din Legea nr. 1/2011 a Educației Naționale și art. 4, alin. 1 din Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învățământul preuniversitar și la organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar și universitar).
Art. 2 – Solicitanții vor depune la Centrul eparhial un dosar conținând următoarele documente:
a. cerere tip, în care candidatul precizează că va respecta prevederile statutare, canoanele și regulamentele bisericești, precum și hotărârile autorităților bisericești, normative
pentru desfășurarea activităților didactice;
b. copie după certificatul de Botez/actul de înfiere duhovnicească, eliberat de Centrul
eparhial (pentru a dovedi calitatea de fiu/fiică al/a Arhiepiscopiei);
c. copie după certificatul de naștere;
d. copie după actul de identitate;
e. copie după certificatul de căsătorie (dacă e cazul);
f. copie după diploma de licență în Teologie Ortodoxă și după foaia matricolă;
g. adeverință din partea unității de învățământ în care solicitantul predă în anul școlar
curent, cuprinzând calificativul didactic de minimum Bine și avizul de continuitate în
suplinire (dacă a mai predat disciplina religie);
h. memoriu de activitate pentru anul școlar curent, vizat de directorul școlii și de
inspectorul de religie (dacă a mai predat disciplina religie);
i. recomandarea preotului duhovnic (în urma cunoașterii temeinice a fiului
duhovnicesc/fiicei duhovnicești);
j. recomandarea parohului sau a conducătorului unității administrative bisericești la a
cărei viață liturgică, cultural-misionară și social-filantropică participă solicitantul (ca
regulă, a parohului bisericii de pe raza căreia se află școala);
k. CV – format Europass.
Art.3 – Solicitanții vor participa la un interviu în fața unei comisii alcătuite din: chiriarh/delegatul acestuia, consilierul/inspectorul eparhial pentru învățământ religios și teologic, un profesor de religie cu gradul didactic minimum II.
Art.4 – Eliberarea avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului se face în 5 zile de la susținerea interviului de către solicitant.
Art. 5 – Refuzul acordării avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului se comunică în scris solicitantului în 5 zile de la susținerea interviului și trebuie să fie motivat temeinic (conform art. 4, alin. 2 din Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învățământul preuniversitar și la organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar și universitar).
Art. 6 – Persoana căreia i s-a refuzat acordarea binecuvântării poate depune contestație la Centrul eparhial în prima zi lucrătoare ulterioară comunicării. Analizarea contestației și, după caz, reintervievarea se va face în prezența chiriarhului/episcopului vicar delegat.
Art. 7 – Pentru a urmări materializarea cooperării Biserică-Școală-Familie, din 3 în 3 ani, profesorii de religie vor prezenta Centrului eparhial un dosar care va conține activitatea semnificativă și modalitățile concrete de cultivare a cooperării Biserică-Școală-Familie.
                                  
NOTĂ: Preoții care solicită ocuparea unei catedre de Religie, prin suplinire, vor prezenta și o recomandare din partea Protopopiatului de care aparțin.  
ÎNVĂȚĂMÂNTUL TEOLOGIC ORTODOX PREUNIVERSITAR

A. ELEVI
Art. 8 – Înscrierea la examenul de admitere la seminariile teologice se face cu avizul scris
(binecuvântarea) al chiriarhului.
Art.9 – Solicitanții vor depune la Centrul eparhial un dosar conținând următoarele documente:
a. cerere tip;
b. copie după certificatul de naștere;
c. copie după certificatul de Botez/actul de înfiere duhovnicească, eliberat de Centrul
eparhial (pentru a dovedi calitatea de fiu/fiică al/a Arhiepiscopiei);
d. recomandarea preotului duhovnic (în urma cunoașterii temeinice a fiului
duhovnicesc/fiicei duhovnicești);
e. recomandarea profesorului de religie;
Art. 10 – Refuzul acordării avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului se comunică în scris solicitantului maximum 3 zile de la depunerea dosarului și trebuie temeinic motivat. Persoana căreia i s-a refuzat acordarea binecuvântării poate depune contestație la Centrul eparhial în prima zi lucrătoare ulterioară comunicării. Analizarea contestației se va face cu participarea chiriarhului.
B. CADRE DIDACTICE
Art. 11 – Încadrarea personalului didactic în unitățile de învățământ teologic ortodox preuniversitar se realizează potrivit reglementarilor legale, cu avizul scris (binecuvântarea) al chiriarhului (conform art. 10, alin. 1 din Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învăţământul preuniversitar și la organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar și universitar).
Art. 12 – Solicitanții vor depune la Centrul eparhial un dosar conținând următoarele documente:
  1. cerere tip, în care candidatul precizează că va respecta prevederile statuare, canoanele și regulamentele bisericești, precum și hotărârile autorităților bisericești, normative pentru desfășurarea activităților didactice;
  2. copie după certificatul de Botez/actul de înfiere duhovnicească, eliberat de Centrul eparhial (pentru a dovedi calitatea de fiu/fiică al/a Arhiepiscopiei);
  3. copie după certificatul de naștere;
  4. copie după actul de identitate;
  5. copie după certificatul de căsătorie (dacă e cazul);
  6. adeverință din partea unității de învățământ în care solicitantul predă în anul școlar curent, cuprinzând calificativul didactic minimum Bine și avizul de continuitate în suplinire;
  7. memoriu de activitate pentru anul școlar curent, vizat de directorul școlii și de inspectorul de specialitate (dacă a mai predat);
  8. recomandarea preotului duhovnic (în urma cunoașterii temeinice a fiului duhovnicesc/fiicei duhovnicești);
  9. recomandarea parohului sau a conducătorului unității administrative bisericești la a cărei viață liturgică, cultural-misionară și social-filantropică participă solicitantul (poate fi a parohului bisericii de pe raza căreia se află școala);
  10. CV – format Europass.
Art. 13 -   Ocuparea funcțiilor de conducere în învățământul teologic ortodox preuniversitar (director/director adjunct) se face în acord cu prevederile legale și cu avizul scris (binecuvântarea) al chiriarhului ( conform art. 10, alin. 1 din Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învăţământul preuniversitar și la organizarea învățământului teologic ortodox preuniversitar și universitar).
Art. 14 -  Pentru ocuparea funcțiilor de conducere în învățământul teologic preuniversitar, solicitanții trebuie să fie clerici.
Art.15 -  Solicitanții vor depune la Centrul eparhial un memoriu însoțit de acte doveditoare, în care vor detalia următoarele aspecte:
  1. rezultate deosebite obținute în plan profesional;
  2. activitatea de permanentă autoperfecționare științifică: articole, studii, cărți, manuale, programe, participări la congrese, conferințe, simpozioane, distincții și premii, activitatea în cadrul redacțiilor unor publicații teologice din țară și din străinătate, colaborarea cu mass-media bisericească etc.;
  3. activitatea care să evidențieze dimensiunea misionar-eclesială reflectată în viața Bisericii;
  4. propunerea unui plan managerial realist și coerent pentru dezvoltarea activității Seminarului. 

miercuri, 11 februarie 2015

Învățământul religios


În anul 2014, predarea disciplinei religie, în cele două județe, s-a derulat conform legilor și metodologiilor în vigoare ale statului român, fiind vizată formarea religios-morală a elevilor care au frecventat ora de religie și chiar atingerea unor standarde curriculare de performanță, în cadrul procesului de învățare și aprofundare.
Ministerul Educaţiei Naţionale, Patriarhia Română şi Secretariatul de Stat pentru Culte au semnat joi, 29 mai 2014, un protocol de colaborare care vizează predarea disciplinei religie – cultul ortodox – în învăţământul preuniversitar şi organizarea învăţământului teologic ortodox preuniversitar şi universitar.
În virtutea acestui acord, unităţile de învăţământ preuniversitar au obligaţia legală de a asigura respectarea convingerilor, a valorilor şi a simbolurilor religioase; programele școlare vor fi elaborate de MEN, în colaborare cu Patriarhia Română și Secretariatul de Stat pentru Culte; reprezentanţii Patriarhiei Române/ai centrelor eparhiale pot participa cu statut de invitat la activităţile de inspecţie şcolară, ceea ce s-a și aplicat, începând cu luna decembrie 2014, în școli din Eparhia Buzăului și Vrancei; noile manuale de religie – cultul ortodox – sunt avizate de Patriarhia Română şi se aprobă conform legii; încadrarea personalului didactic pe catedre de religie se face cu avizul scris al chiriarhului (binecuvântare), iar retragerea motivată a acestui aviz duce la încetarea de drept a contractului individual de muncă, conform legislaţiei în vigoare.
De altfel, unui singur profesor titular, din municipiul Buzău, i s-a retras binecuvântarea de a preda religia, începând cu anul școlar 2014-2015, pentru abateri grave de la morala cultului ortodox, în baza rezultatelor unei anchete realizate de Corpul de inspecție bisericească.
În data de 30 iunie 2014, Sectorul Învățământ și activități cu tineretul a înaintat Sectorului Teologic-educațional al Patriarhiei Române, o serie de propuneri pentru realizarea la nivel național a unei Proceduri de acordare și retragere a avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului pentru încadrarea personalului didactic în învățământul religios, teologic preuniversitar și universitar.
În anul școlar curent, în județul Buzău, predau religia 226 profesori, dintre care 78 preoți și 148 de mireni, cu studii universitare de specialitate, iar în județul Vrancea, 140 profesori, dintre care 56 preoți și 84 mireni. În județul Buzău, activitatea acestora este coordonată de către Pc. pr. prof. Costache Andrei-Ștefan, inspector școlar pentru disciplina religie, la ISJ Buzău, care a ocupat jumătatea de normă vacantă la instituția mai sus amintită, în luna septembrie 2014. În județul Vrancea, inspector școlar pentru disciplina religie este Pc. pr. prof. Ion Dragu, încadrat cu jumătate de normă la ISJ Vrancea.
            Consilierul eparhial al Sectorului învățământ și activități cu tineretul colaborează permanent cu profesorii de religie în cele două județe, oferindu-le consultanță și suport metodic și managerial, participând la inspecții de specialitate în școlile din Eparhie, organizând și participând la întâlniri cu aceștia, în cadrul consfătuirilor anuale cu profesorii de religie din fiecare județ, cât și în cadrul reuniunilor lunare, la care este invitat, cu șefii de cercuri pedagogice din județul Buzău.
            Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei a oferit peste 1000 unități bibliografice, pentru premierea elevilor buzoieni și vrânceni, care s-au distins la Olimpiada județeană de religie, din județele Buzău și Vrancea, pentru suplimentarea materialelor de promovare ale regiunii noastre; pentru laureații Festivalului de muzică psaltică „Lăudați pe Domnul”, organizat de Colegiul Național „Unirea” Focșani, în data de 11 aprilie 2014; în cadrul proiectului multilateral Comenius „Arta populară și influența ei asupra culturii europene”, găzduit de Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Buzău, derulat în perioada 8-15 noiembrie 2014, precum și finanțare pentru prezentarea unor grupuri de elevi la diferite activități didactice interjudețene.
            O premieră în acest sens a constituit-o donarea a 5000 de exemplare din lucrarea „Sfântul Voievod Martir Constantin Brâncoveanu”, editată în acest an de Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei, pentru toți elevii premianți din clasele VIII-XII, din județele Buzău și Vrancea.
            La rândul lor, școlile din Eparhie au apreciat și cultivat relația cu Centrul eparhial, Înaltpreasfințitul Părinte Ciprian fiind prezent, atunci când invitația a fost lansată în timp util, în mijlocul unor comunități școlare din Eparhie, la momente aniversare din anul 2014: Liceul pedagogic „Spiru Haret” din Buzău, Colegiul Național „Alexandru Vlahuță” din Râmnicu Sărat, Grădinița cu program normal „Cuvioasa Parascheva” din Buzău și altele. 
            Tot acest eșafodaj, care sprijină și întărește rolul învățământului religios în educația școlară, a fost minat și relativizat de o hotărâre a Curții Constituționale a României, din data de 12 noiembrie 2014, care declara neconstituțional statutul disciplinei religie din trunchiul comun, în învățământul românesc. Astfel, potrivit „judecății” magistraților investiți în scopul asigurării supremației Legii fundamentale, pentru ca românii să beneficieze de libertatea învățământului religios, garantat în Constituție – articolul 32, alin. 7 –,  părinții sau tutorii va trebui să facă o cerere pentru ca elevilor să li se asigure acest drept, în școlile de stat.
Pentru a informa corect credincioșii din Eparhie, responsabilul Sectorului învățământ și activități cu tineretul a publicat un articol în revista eparhială „Glasul adevărului” privitor la statutul disciplinei religie în majoritatea sistemelor de învățământ europene și a emis un comunicat de presă referitor la măsura înjositoare pentru majoritatea elevilor, luată prin decizie constituțională.

Până la publicarea motivației acestei decizii a Curții Constituționale a României, hotărârea de mai sus s-a dovedit a fi, în 2014, o lovitură imorală ce a țintit stabilitatea jurisprudenței existente în România, o represiune a drepturilor majorității, după anti-modele democratice, și un atac ingrat asupra impactului pe care educația religioasă l-a avut asupra formării intelectuale și morale a poporului român, atât înainte, cât și după perioada ateo-comunistă.